Wednesday, October 27, 2010

ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΖΩΓΡΑΦΟΥ

ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Σοβαρότατο πρόβλημα στο Δήμο Ζωγράφου αποτελεί το θέμα της οδικής ασφάλειας. Η κατακόρυφη μεν σήμανση στους δρόμους που ανήκουν χωροταξικά στο Δήμο μας είναι ελλιπής, η δε οριζόντια (διαγραμμίσεις) ανύπαρκτη.

Συνειδητοποιώντας ότι η κατάσταση με τα τροχαία δυστυχήματα στις γειτονιές στα ίδια σημεία ήταν πια τραγική, άρχισα εδώ και δύο χρόνια να καταγράφω επικίνδυνα σημεία στους δρόμους και να προσπαθώ να τα διορθώσω.

Άρχισα με 15σέλιδη επιστολή προς τον Δήμαρχο Ζωγράφου κύριο Καζάκο που περιελάμβανε τόσο γενικές εισηγήσεις για την ασφάλεια των πολιτών στους δρόμους, όσο και καταγραφή 81 επικίνδυνων σημείων με εισηγήσεις για διόρθωση.

http://greekroadsafetydimoszografou.blogspot.com/2008/06/blog-post.html

Ακολούθησαν επαναλαμβανόμενες επιστολές στις διάφορες υπηρεσίες του Δήμου, προσπαθώντας να περάσω μηνύματα για την ασφάλεια στους δρόμους.

Προσπάθησα και προσπαθώ να αφυπνίσω τους αρμόδιους για την κατάσταση που επικρατεί τόσο στους δρόμους της περιοχής μας όσο και γενικότερα, τόσο με άρθρα μου όσο και με βιβλίο μου που έγραψα για το σκοπό αυτό. Για ευνόητους λόγους αναγκάστηκα να προβώ σε καταγγελία στην Περιφέρεια Αττικής όπως και στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ακολούθησε διαμαρτυρία μου στη Βουλή καθώς και εισήγησή μου στον Υπουργό Εσωτερικών για εκπαίδευση των τμημάτων των Οργανισμών τοπικής Αυτοδιοίκησης που ασχολούνται με σήμανση και οδική ασφάλεια.

Οι σχετικές εισηγήσεις μου απετέλεσαν αντικείμενο Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.

Αυτή η χώρα είναι πρώτη σε τροχαία ατυχήματα απ’ όλες τις χώρες της ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα θύματα στην Ελλάδα λόγω τροχαίων από το 1990 μέχρι τέλος του 2009 είναι 37.100 νεκροί και 63.500 σοβαρά τραυματίες (συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έμειναν ανάπηροι).

Το 82% των τροχαίων ατυχημάτων γίνεται σε γειτονιές των πόλεων λόγω του υπερβολικού αριθμού τροχοφόρων και πεζών. Με το παραμικρό λάθος του οδηγού κάθε τροχοφόρου ή πεζού, υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη πιθανότητα εμπλοκής σε ατύχημα. Το 30% των νεκρών από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα είναι πεζοί. Το δε 50% αυτών των πεζών είναι παιδιά και έφηβοι.

Σοβαρά θέματα όπως η προστασία της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας τόσο των μόνιμων κατοίκων αλλά και κάθε διερχόμενου πολίτη από τον Δήμο μας, δεν σηκώνουν αναβολή. Ειδικά σε δρόμους πολυσύχναστους και ειδικότερα σε δρόμους όπου καθημερινά περνούν φοιτητές, μαθητές και μικρά παιδιά. Ορισμένα έξοδα του Δήμου είναι πολυτέλεια, όταν και όσο υπάρχουν θέματα ασφάλειας άλυτα. Στον Δήμο μας απαιτείται άμεσα η λήψη μέτρων για την ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους τόσο των πεζών, όσο και των οδηγών τροχοφόρων και κυρίως οδηγών δικύκλων.

Επιβάλλεται:

1) Έξω από κάθε σχολείο να τοποθετηθούν προειδοποιητικές πινακίδες καθώς και πινακίδες οι οποίες να καθορίζουν το όριο ταχύτητας, σαμαράκια, διαγραμμισμένες διαβάσεις πεζών.

2) Όπου επιτρέπεται η διάβαση πεζών να διαγραμμιστεί η διάβαση στο οδόστρωμα όπως ορίζεται από τον Κ.Ο.Κ.

3) Σε πολλά επικίνδυνα σημεία να αναγραφεί η λέξη STOP στο οδόστρωμα.

4) Να απελευθερωθούν οι γωνίες δρόμων από κάδους απορριμμάτων, ζαρντινιέρες με ψηλά ακλάδευτα φυτά και παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα τα οποία κρύβουν εξολοκλήρου την ορατότητα. Κρύβουν όχι μόνο τη σήμανση και τη φωτεινή σηματοδότηση αλλά ουκ ολίγες φορές και ολόκληρη τη διασταύρωση. Καλοστημένες παγίδες που παραπλανούν τους οδηγούς και κυρίως τους οδηγούς δικύκλων. Νέους ανθρώπους οι οποίοι βγάζουν μεροκάματο διανέμοντας πίτσα και σουβλάκι.

5) Να τοποθετηθούν κυκλικοί κόμβοι σε ορισμένες επικίνδυνες διασταυρώσεις με ή χωρίς φωτεινή σηματοδότηση για να αποφεύγεται το κυκλοφοριακό κομφούζιο και για να λειτουργούν σαν μειωτήρες ταχύτητας.

6) Όλες οι διασταυρώσεις οι οποίες είναι αυτή τη στιγμή ξέφραγα αμπέλια, π. χ. Η διασταύρωση Ούλωφ Πάλμε, Παπάγου και Γεωργίου Παπανδρέου, η διασταύρωση Κοκκινοπούλου και αθλητικού κέντρου στο Γουδί πρέπει να διαγραμμιστούν με διαβάσεις πεζών κ. τ. λ

7) Να αναγραφεί κίτρινη γραμμή κατά μήκος όλων των διαχωριστικών διαζωμάτων και νησίδων.

8) Σε κάθε επικίνδυνη στροφή, να τοποθετηθούν διαδοχικά βέλη κατεύθυνσης που να δείχνουν την πορεία του δρόμου.

9) Να γίνει τραχεία η επιφάνεια του οδοστρώματος σε κατηφορικούς δρόμους

10) Να ελεγχθεί το ύψος όλων των πινακίδων του Δήμου ανάλογα με την κλίση του δρόμου και ειδικά η πινακίδα του stop.

11) Να γίνει εκστρατεία καθαριότητας των πινακίδων σήμανσης στις οποίες είναι μονίμως τοποθετημένα διαφημιστικά αυτοκόλλητα.

12) Τα πεζοδρόμια μας πρέπει να απαλλαγούν από κάθε εμπόδιο και να διαμορφωθούν κατάλληλα για την διευκόλυνση των πεζών και των ανθρώπων με κινητικά προβλήματα.

13) Τα διακοσμητικά κάγκελα κατά μήκος των πεζοδρομίων σε διάφορους δρόμους και ειδικά στην λεωφόρο Παπάγου πρέπει να ξηλωθούν διότι δεν υπάρχει η πρόβλεψη για αντίστοιχα ανοίγματα στην απέναντι πλευρά.

14) Να τοποθετηθούν καθρέφτες και προειδοποιητικές αναγραφές μπροστά από κάθε έξοδο χώρου στάθμευσης, καθώς και μπροστά από τις καταπακτές σε υπόγειες αποθήκες ή υπόγειους χώρους στάθμευσης με πολύ απότομη κλίση.

15) Να γίνουν εκστρατείες κλαδέματος των φουντωτών δένδρων που κρύβουν τις πινακίδες σήμανσης.

16) Να τοποθετηθούν καθρέφτες σε πολλά επικίνδυνα σημεία.

17) Να διορθωθεί η οδός Κοκκινοπούλου η οποία σε πολλά σημεία έχει ανάποδη κλίση, κακό φωτισμό. Να επανατοποθετηθούν οι μπάρες ασφαλείας στο διαχωριστικό διάζωμα όπως και τόξα κατεύθυνσης πορείας.

18) Περιοχές του Δήμου στις οποίες υπάρχουν σχολεία, φροντιστήρια, εκκλησίες, καφετέριες κ.τ.λ. πρέπει να χαρακτηριστούν σαν περιοχές ήπιας κυκλοφορίας, με ανώτατο όριο ταχύτητας 20 χιλιόμετρα την ώρα, όπως προβλέπεται από τον Κ.Ο.Κ.

19) Να δημιουργηθεί στο Δήμο Ζωγράφου, τμήμα του οποίου το αντικείμενο να είναι η ασφάλεια των πολιτών.

Οι απόψεις μου για οδική ασφάλεια και εκπαίδευση βρίσκονται στο http://greekroadsafety.blogspot.com

Ζωγράφου 19 Οκτωβρίου

Χρυστάλλα Χαραλαμπίδου

Πολιτικός Επιστήμων

E-Mail Chrystalla57@gmail.com

http://greekroadsafety.blogspot.com/

Friday, October 22, 2010

ΠΡΑΣΙΝΗ ΜΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ

ΠΡΑΣΙΝΗ ΜΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ

Σ’ αυτή τη χώρα τα πεζοδρόμια είναι είδος πολυτελείας και αποτελούν μόνο διακοσμητικό στοιχείο. Έχει παρεξηγηθεί πλήρως η σημασία τους και ο σκοπός για τον οποίο δημιουργούνται. Όταν δεν έχουν τα γνωστά εμπόδια, βάζουμε από μόνοι μας λες και δεν μπορούμε να τα δούμε άδεια για να περπατήσουν οι πεζοί. Από άγνοια, τα δενδροφυτεύουμε μετατρέποντάς τα σε κήπους και παρτέρια εξαλείφοντας αυτόματα τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκαν. Και ενώ ορισμός του πεζοδρομίου στις αναπτυγμένες χώρες και σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ. είναι «Το υπερυψωμένο ή άλλως διαχωριζόμενο τμήμα της οδού που προορίζεται για πεζούς», για κάποιους πεζοδρόμιο είναι «ο εκ δεξιών ή εξ αριστερών και κατά μήκος του οδοστρώματος δενδροφυτευμένος χώρος, το οποίο μάλιστα πρώτα πλακοστρώνουμε για να επιβαρυνθούμε με επί πλέον έξοδα.

Από μειωμένη συνείδηση ασφάλειας και δη συνείδηση οδικής ασφάλειας που χαρακτηρίζει τους πολιτισμένους λαούς, δενδροφυτεύουμε ακόμα και πεζοδρόμια κατά μήκος εξοχικών οικιών σε πευκόφυτες περιοχές, ή στενά πεζοδρόμια κατά μήκος μεγάλων πάρκων.

Αφού πρώτα οι διάφοροι Δήμοι έχτισαν ακόμα και τα κοτέτσια χωρίς να προβλέψουν χώρους πρασίνου, ενδιαφέρθηκαν τάχα αργότερα για τον καλλωπισμό και την καθαρή ατμόσφαιρα της περιοχής τους. Ψηλές δενδροφυτευμένες ζαρντινιέρες τοποθετούνται χωρίς σοβαρές μελέτες κατά μήκος των λεωφόρων που στα περισσότερα σημεία από μόνες τους ακόμα και χωρίς τα φυτά κρύβουν την ορατότητα.

Φοίνικες και ευκάλυπτοι σε στενά πεζοδρόμια και σε γωνίες δρόμων που αφενός μεν παίρνουν τη θέση των πεζών, αφετέρου δε τα ακλάδευτα κλαδιά τους κρύβουν όχι μόνο τη σήμανση και τη φωτεινή σηματοδότηση αλλά ουκ ολίγες φορές και ολόκληρη τη διασταύρωση. Καλοστημένες παγίδες που παραπλανούν τους οδηγούς και κυρίως τους οδηγούς δικύκλων. Νέους ανθρώπους οι οποίοι βγάζουν μεροκάματο διανέμοντας πίτσα και σουβλάκι.

Το 82% των τροχαίων ατυχημάτων γίνεται σε γειτονιές των πόλεων λόγω του υπερβολικού αριθμού τροχοφόρων και πεζών. Με το παραμικρό λάθος του οδηγού κάθε τροχοφόρου ή πεζού, υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη πιθανότητα εμπλοκής σε ατύχημα. Το 30% των νεκρών από τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα είναι πεζοί. Το δε 50% αυτών των πεζών είναι παιδιά και έφηβοι.

Ενώ σε άλλες πόλεις του εξωτερικού ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού κυκλοφορεί με αναπηρικά καροτσάκια είτε λόγω ηλικίας είτε λόγω αναπηρίας, στην Ελλάδα η εικόνα αυτή εκλείπει παντελώς. Τόσο που δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι αυτή η κατηγορία ανθρώπων δεν υπάρχει σ’ αυτό τον τόπο. Και όμως 10.000 περίπου αναπηρικά καροτσάκια πωλούνται στη χώρα μας κάθε χρόνο.

Η Ελλάδα είναι Πρώτη σε θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σ’ αυτή τη χώρα τα θύματα λόγω τροχαίων από το 1990 μέχρι τέλος του 2009 είναι 37.100 νεκροί και 63.500 σοβαρά τραυματίες (συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έμειναν ανάπηροι). Ανάπηροι, η πλειοψηφία των οποίων είναι νέοι άνθρωποι που προσπαθούν να προσαρμοστούν σε ένα είδος ζωής που εμείς τους το στερούμε. Συμπεριφερόμενοι απάνθρωπα, και επικαλούμενοι τάχα αγάπη για το πράσινο, καταντήσαμε να «φυτεύουμε» αυτούς τους ανθρώπους σ’ ένα διαμέρισμα-κουτί καθηλώνοντάς τους σε μία αναπηρική καρέκλα με μια οικογένεια να βασανίζεται, να υποφέρει και να αργοπεθαίνει ταυτόχρονα μαζί τους. Τους υποχρεώνουμε να κρυφοκοιτάζουν με ζήλια από την κουρτίνα τις φουντωμένες νεραντζιές που τους παίρνουν τη θέση στο πεζοδρόμιο και οι οποίες παρελαύνουν υπεροπτικά έχοντας την εύνοια του κράτους και των οπαδών της πράσινης χωρίς ίχνος ανθρώπινης συνείδησης.

Προβάλλοντας την πράσινη συνείδηση σαν πολιτισμό και κοιτάζοντας μονόπλευρα, χάσαμε το νόημα. Στην προσπάθειά μας να βρούμε λύσεις για να ανασάνουμε στις αφιλόξενες πια πόλεις μας, παραλογιζόμαστε και εφαρμόζουμε το «ο θάνατός σου η ζωή μου». Ξεχάσαμε ότι η αγάπη για το πράσινο είναι αγάπη για τον άνθρωπο.

Το θέαμα των ανακατεμένων πεζών και τροχοφόρων στο οδόστρωμα είναι εικόνα τριτοκοσμική και προκαλεί ντροπή. Σε μια χώρα που επιθυμεί να χαρακτηρίζεται ως τουριστική, ντροπή προκαλεί και το γεγονός ότι οι τουρίστες παίζουν τη ζωή τους κορώνα γράμματα προσπαθώντας να κυκλοφορήσουν στις πόλεις μας.

Είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι ολόκληρες περιοχές μπαίνουν σε σχέδιο πόλεως χωρίς να προβλέπονται πεζοδρόμια. Η κυκλοφορία πεζών σε δρόμους τεσσάρων μέτρων με περιφραγμένα περιβόλια και κατοικίες γίνεται επικίνδυνη, με αποτέλεσμα να δημιουργείται κυκλοφοριακό πρόβλημα ακόμα και στις εξοχές.

Κανένας δεν θα ήθελε να χάνονται δένδρα στις πόλεις και κυρίως στην Αθήνα. Επιβάλλεται όμως να εφεύρουμε λύσεις για να συνυπάρξουν με ασφάλεια άνθρωποι και δένδρα.

1) Τα δένδρα στα πεζοδρόμια τα οποία δεν επιτρέπουν για διάφορους λόγους την πρόσβαση σε πεζούς και άτομα με αναπηρίες πρέπει να μεταφερθούν και να «καθηλωθούν» σε παραπλήσια πάρκα. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, να κοπούν και να φυτευτούν άλλα αντίστοιχα σε αριθμό σε χώρο πρασίνου.

2) Τα φυτά στις γωνίες πλατιών δρόμων τα οποία κρύβουν τη σήμανση, τη φωτεινή σηματοδότηση και γενικά την ορατότητα στους διερχόμενους οδηγούς να μεταφερθούν επίσης.

3) Το ίδιο να γίνει με τα δένδρα που είναι κυριολεκτικά στη μέση του δρόμου. Καταντήσαμε στην κυριολεξία γελοίοι με την προστασία του πρασίνου. Κάθε καλοκαίρι καίγονται χιλιάδες στρέμματα από τα δάση μας τα οποία πολλές φορές θα μπορούσαν να σωθούν αν εφαρμοζόταν μια καλή προληπτική πολιτική, ενώ προστατεύουμε 5-10 γέρικα και γεμάτα κάμπιες πεύκα που δημιουργούν πρόβλημα στη μέση του δρόμου.

4) Να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για να φυτεύουμε θάμνους στις ταράτσες των πολυκατοικιών.

5) Σε διαχωριστικά διαζώματα και νησίδες να τοποθετούνται φυτά τα οποία καθαρίζουν την ατμόσφαιρα και όχι μόνο καλλωπιστικά.

6) Οι ζαρντινιέρες κατά μήκος των κεντρικών λεωφόρων προαστίων θα έπρεπε να αντικατασταθούν με απλή νησίδα με κάγκελο όπου να φυτεύονται δένδρα με ψηλό και καθαρό κορμό ούτως ώστε τα κλαδιά και το φύλλωμά τους να ξεπερνούν το ύψος κάθε πινακίδας σήμανσης και φωτεινής σηματοδότησης. Αν παραμείνουν, το ύψος τους να περιοριστεί τουλάχιστον σε 20 εκατοστά. Τα δε φυτά σ’ αυτές να είναι απλή θαμνώδης πρασιά. Οι λεωφόροι των διαφόρων προαστίων δεν είναι αυτοκινητόδρομοι. Είναι δρόμοι στους οποίους τόσο οι οδηγοί κάθε τύπου οχήματος όσο και οι πεζοί , πρέπει να έχουν πλήρη αίσθηση του τι γίνεται και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας τόσο για λόγους ασφάλειας όσο και ομαλής διέλευσης των οχημάτων.

7) Όλα τα φυτά στους δρόμους θα πρέπει να κλαδεύονται τόσο συχνά όσο απαιτεί η ασφάλεια των διερχομένων και όχι όσο χρειάζεται η επιβίωση των φυτών.

8) Σε περιοχές που μπαίνουν σε σχέδιο πόλεως να προβλέπονται οπωσδήποτε πεζοδρόμια. Να επιβάλλεται δε ποινή στους ιδιοκτήτες οικιών που επιχειρούν από μόνοι τους να τα δενδροφυτεύουν.

Η εισήγηση έγινε στα Υπουργεία Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Προστασίας του Πολίτη, Πολιτισμού και Τουρισμού, Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Έχει δε σταλεί σε όλα τα μέλη της Εδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής.

Οκτώβριος 2010

Χρυστάλλα Χαραλαμπίδου

Πολιτικός Επιστήμων

E-Mail Chrystalla57@gmail.com

http://greekroadsafety.blogspot.com/

http://educationsuggestions.blogspot.com/