Monday, December 5, 2011

ΟΙ ΔΙΑΓΡΑΜΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΚΑΚΙΕΡΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΠΑΙΞΟΥΝ ΣΚΑΚΙ ΟΔΗΓΟΙ ΚΑΙ ΠΕΖΟΙ

Παρόλο που η οριζόντια σήμανση (διαγραμμίσεις στο οδόστρωμα) σ’ αυτή τη χώρα  προβλέπεται  από το άρθρο 5 του Κ.Ο.Κ., θεωρείται από τους «αρμοδίους»  δευτερεύουσα έως άνευ σημασίας.

Οι διαγραμμίσεις σ’ ολόκληρη την Επικράτεια είναι μονίμως ξεθωριασμένες έως ανύπαρκτες. Διασταυρώσεις  είναι ξέφραγα αμπέλια χωρίς ίχνος γραμμής στο οδόστρωμα, υποχρεώνοντας τους οδηγούς να αλλάζουν αόρατες λωρίδες και να σταματούν σε φανταστικές διαβάσεις πεζών.

Το γεγονός ότι οι διαγραμμίσεις σε δρόμους στους οποίους αρμόδιοι για τη συντήρηση είναι το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Δήμοι ή Νομαρχίες ξεθωριάζουν τόσο γρήγορα, θέτει υποψίες περί της ποιότητας του υλικού το οποίο  χρησιμοποιείται, σε σχέση με το υλικό το οποίο χρησιμοποιείται σε δρόμους στους οποίους αρμόδιοι για τη συντήρηση είναι ιδιωτικές  εταιρείες.

Η  άναρχη δόμηση, τα  παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, τα ακλάδευτα δένδρα εμποδίζουν τους οδηγούς να διακρίνουν  αν υπάρχει διασταύρωση ή αν ο δρόμος συνεχίζεται. Νοουμένου ότι το  82% των ατυχημάτων γίνεται σε γειτονιές των πόλεων, πρέπει σε κάθε γειτονιά και όπου διασταυρώνονται δρόμοι, να  διαγραμμιστεί  συνεχής γραμμή  κατά πλάτος του δρόμου στον οποίο οι οδηγοί υποχρεούνται να σταματήσουν, όπως προβλέπεται από το άρθρο 5 παράγραφος 4 του Κ.Ο.Κ. Μάλιστα θα μπορούσε να  αναγραφεί στο οδόστρωμα η λέξη STOP μπροστά από  αυτή  τη γραμμή. Η συγκεκριμένη γραμμή  και το αναγραφόμενο STOP στο οδόστρωμα είναι ευκολότερο να πέσει στην αντίληψη του οδηγού από μία πινακίδα του STOP η οποία δυστυχώς ουκ ολίγες φορές είναι κρυμμένη πίσω από κλαδιά δένδρων κ.τ.λ.
Κατά πλάτος δε των δρόμων στους οποίους οι οδηγοί οφείλουν  να παραχωρούν προτεραιότητα, θα έπρεπε να υπάρχει διακεκομμένη γραμμή.

Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο του Κ.Ο.Κ πριν από τα φανάρια, επιβάλλεται να αναγράφονται  επί  του πλάτους των δρόμων  συνεχείς γραμμές, οι οποίες να  καθορίζουν  τη θέση πριν από την οποία οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να διακόψουν την πορεία τους, όπως επίσης και η αναγραφή του STOP στο οδόστρωμα.
Οι ίδιες διαγραμμίσεις επιβάλλεται να υπάρχουν πριν από τις σιδηροδρομικές διαβάσεις καθώς επίσης και  όπου υπάρχει η πινακίδα του STOP για διέλευση του τραμ.

Σε  μία χώρα όπου το 30% των νεκρών από τροχαία ατυχήματα είναι πεζοί, δεν επιτρέπεται να υπάρχει «Γρηγόρης» και «Σταμάτης» χωρίς να υπάρχει διαγραμμισμένη στην άσφαλτο η διάβαση πεζών.
Δεν επιτρέπεται πριν από κάθε σχολείο να μην υπάρχει διαγραμμισμένο το αντίστοιχο προειδοποιητικό μήνυμα στην άσφαλτο.

Επιβάλλεται επίσης να υπάρχει κίτρινη φωσφορίζουσα γραμμή περιμετρικά των διαχωριστικών νησίδων  και των πεζοδρομίων ούτως ώστε αυτά να γίνονται ευκολότερα ορατά από τους οδηγούς.

Στην οξεία γωνία την οποία σχηματίζουν δρόμοι σε διάφορες γειτονιές των πόλεων, θα έπρεπε  να υπάρχει έστω μικρή λωρίδα απαγορεύσεως κινήσεως οχημάτων ή οποία λειτουργεί σαν προειδοποίηση για μείωση ταχύτητας αμφοτέρων των οδηγών.

Στα διαχωριστικά διαζώματα δρόμων ταχείας κυκλοφορίας, η διαγράμμιση απαγορεύσεως κινήσεως οχημάτων  πριν το κεντρικό διάζωμα που χωρίζει τα δύο οδοστρώματα επιβάλλεται να ακολουθεί ομαλά την πορεία του δρόμου και όχι να σχηματίζει γωνία μ’ αυτή. Να μην είναι κουτσουρεμένη ούτως ώστε να είναι ευδιάκριτη από μακριά. Περιμετρικά δε αυτών των διαγραμμίσεων πρέπει να τοποθετούνται ανακλαστήρες οδοστρώματος, κοινώς μάτια γάτας.
Πριν από σημεία σαν αυτά κατά μήκος των λεωφόρων, οι διαχωριστικές γραμμές των λωρίδων  πρέπει να είναι εμφανείς και να είναι διαγραμμισμένα στο οδόστρωμα  βέλη κυκλοφορίας, τα οποία να καθορίζουν έγκαιρα  σε ποιες λωρίδες πρέπει να κινείται ο οδηγός.

Μία ξεκάρφωτη πινακίδα υποχρεωτικής διέλευσης είτε από τη δεξιά είτε από την αριστερή πλευρά των νησίδων ή οποία είναι τοποθετημένη ακριβώς στην άκρη του διαχωριστικού διαζώματος και πολλές φορές πολύ μικρού  μεγέθους, δεν  εξυπηρετεί σε τίποτα όταν δεν υπάρχει η ανάλογη διαγράμμιση. Ειδικά με  κακές καιρικές συνθήκες και  όταν ο οδηγός φτάσει σε τέτοιου είδους σημεία και αντιληφθεί ότι υπάρχει διαχωριστικό διάζωμα, ίσως είναι πολύ αργά.

Σε ορεινές περιοχές ο οδηγός πρέπει να  καθοδηγείται από οριογραμμές οδοστρώματος και όχι από τις κορυφές των δένδρων που είναι φυτεμένα στον γκρεμό.

Δεν επιτρέπεται μετά τη διαπλάτυνση δρόμων να παραμένουν στην άσφαλτο ξεχασμένες παλιές διαχωριστικές γραμμές οι οποίες είναι στην κυριολεξία παγίδες που αποπροσανατολίζουν τους οδηγούς.

Η οργάνωση των δρόμων με όσο το δυνατόν περισσότερες  αναγραφές μηνυμάτων στο οδόστρωμα, όχι μόνο εξυπηρετούν την ομαλή κυκλοφορία αλλά παρέχουν κυρίως ασφάλεια στις μετακινήσεις μας. Τρανή απόδειξη ο μειωμένος αριθμός τροχαίων ατυχημάτων στις  χώρες οι οποίες έχουν στην κυριολεξία ζωγραφισμένα παντού τα οδοστρώματά τους.

Όσο κι αν δυσκολέψει η εξέταση για έκδοση άδειας οδήγησης, δεν ωφελεί σε τίποτε αν  ο νέος οδηγός αντιμετωπίζοντας την καθημερινότητα είναι υποχρεωμένος να οδηγεί σε φανταστικό περιβάλλον, ελεύθερα και κατά την κρίση του.

38.843  νεκροί, 66.011 σοβαρά τραυματίες (συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έμειναν ανάπηροι) και 496.822 ελαφρά τραυματίες τα θύματα στην Ελλάδα λόγω τροχαίου από  το 1990 μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 2011. Επιβάρυνση του Προϋπολογισμού της χώρας με έξοδα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και αποκατάστασης των θυμάτων, με αναπηρικές συντάξεις κ.τ.λ. Θύματα όπως πάντα νέοι άνθρωποι, ο ενεργός πληθυσμός της χώρας με όλα τα επακόλουθα. Η αιτία όπως όλων των δεινών σ’ αυτό τον τόπο  η έλλειψη πρόληψης. Χαρακτηριστικό απολίτιστων, τριτοκοσμικών και αμόρφωτων ανθρώπων που δεν είναι ικανοί να σεβαστούν την ανθρώπινη ζωή.

 Όσο η πολιτική πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων παραμένει μόνο στα χαρτιά, όσο κάνουμε τάχα οικονομία  στην «άσπρη μπογιά», τόσο οι εντατικές μονάδες νοσηλείας θα γεμίζουν με τραυματίες από τροχαία, τόσο θα συνεχίζουμε να επιβαρύνουμε τον προϋπολογισμό του κράτους με το κόστος των τροχαίων ατυχημάτων το οποίο ανέρχεται στο 2% του ΑΕΠ.

Οι δρόμοι πρέπει να λειτουργούν σαν ένα τεράστιο  ταμπλό, μία βάση  ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού. Μια  μεγάλη σκακιέρα στην οποία πεζοί και οδηγοί  καλούνται στον ρόλο των πιονιών να παίξουν σκάκι. Κυκλοφορώντας σε δρόμους χωρίς διαγραμμίσεις,  ανεχόμαστε και δεχόμαστε να παίζουμε καθημερινά και ανεπιτυχώς  σκάκι σε μία αόρατη σκακιέρα παίρνοντας θέσεις τυχαίες και επικίνδυνες που δυστυχώς δεν στοιχίζουν την νίκη ή την ήττα  μας στο παιχνίδι αλλά την ίδια μας τη  ζωή και τη  σωματική μας ακεραιότητα.

Όταν  οι εκάστοτε κυβερνώντες αυτού του τόπου συνειδητοποιήσουν ότι  οι διαγραμμίσεις και γενικά η οριζόντια σήμανση δεν είναι προαιρετικές ζωγραφιές στο οδόστρωμα  αλλά βασικός παράγοντας, η σκακιέρα, η βάση,  για την ομαλή κυκλοφορία και αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων, τότε και ο Έλληνας οδηγός θα γίνει καλύτερος. Η συνείδηση οδικής ασφάλειας  θα αναπτύσσεται ομαλά και φυσιολογικά σε μικρούς και μεγάλους. Τα τροχαία  ατυχήματα θα μειωθούν, με αποτέλεσμα να  χάσουμε το θλιβερό προνόμιο να  είμαστε πρώτοι σε θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το άρθρο έχει δημοσιευτεί σε εφημερίδες και περιοδικά έχει δε σταλεί στα αρμόδια Υπουργεία και σε όλα τα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου.


Δεκέμβριος  2011
Χρυστάλλα Χαραλαμπίδου
Πολιτικός Επιστήμων                                
E-Mail Chrystalla57@gmail.com                  
http://greekroadsafety.blogspot.com/